pátek 30.10.2020 Svátek má: Tadeáš.

cesta: > Dva prototypy

Dva prototypy

 

Pojmenování Liebischova prototypu motocyklu po obrovském, srstnatém, značně silném a vyhynulém zvířeti je skutečně velice trefným označením tohoto stroje, i když by jej pan Zoltán Szabó raději nazýval dinosaurem30. V jedné soukromé sbírce se dokonce dochovala i fotografie „Mamuta", jež umožňuje opatrný pohled pod jeho „kůži".

 

Liebisch monstrum vybavil nezvykle dlouhým několikastupňovým rámem, značně vysokým dvoudobým dvouválcovým motorem, za nímž byla napojena dvoustupňová převodovka ovládaná kloubovým řízením. Poměrně dlouhý náhon zadního kola obstarával velice dlouhý klínový řemen (nebo řetěz). Zplodiny z motocyklu unikaly dvoumetrovým výfukovým potrubím, a to bez tlumiče, rozteč kol činila kolem 2,1 m. Zajímavé je umístění dvou kanistrových palivových nádržek nad zadním kolem - pan Szabó se zřejmě právem domnívá, že při uvedených rozměrech motoru je stejně nebylo možné umístit jinam, a tak tam již zůstaly jako jeden ze základních markantů motocyklů Čechie.

 

Ačkoli prototyp vypadá jako ve spěchu sestavené ruchadlo, skrývá se za jeho konstrukcí stovky hodin práce. Mezi uvedenou výkresovou dokumentací uloženou v NTM se totiž nachází soupis plánů k tomuto motocyklu - je jich rovných šestapadesát! Liebischovi se tak hned napoprvé podařilo sestavit velice nekonvenční vozidlo, pro které je pojem motocykl příliš úzký a vedle něhož vyhlíží všechny jeho pozdější motocykly značně usedle. Albin Richard Liebisch právem o otci prohlašoval, že pro něj bylo všechno možné a jednu neortodoxní myšlenku stíhala okamžitě druhá...

 

Druhý prototyp je zachycen na okótovaném výkresu s razítkem a podpisem Albina Huga Liebische. Datován je 3. listopadem 1924. Vypadá to, že se jej konstruktér pokusil otypovat Zemskou správou politickou v Praze, ovšem bezúspěšně. Tento stroj je již vybaven odlišnou pohonnou jednotkou - čtyřdobým dvouválcem, který vyráží dech. Na základě dochované výkresové dokumentace šlo o motor s vrtáním 74 mm a zdvihem 97 mm. Jeho zdvihový objem byl tedy něco málo přes 800 cm³. Motor měl ventilový rozvod IOE (ventily nad sebou, tzv. F-hlava), kde sací ventil byl dutý a jeho středem procházel ventil výfukový31. „Značně komplikované bylo rovněž samotné ovládání ventilů řešené soustavou dlouhých pák," píše Arnošt Nezmeškal, „jejichž konstrukce přinášela A. Liebischovi zřejmě nemalé potíže, což dokládá řada variant jeho provedení na dochovaných výkresech. Rovněž hlava tohoto motoru, společná pro oba válce, byla velmi složitá a výrobně bezpochyby velice náročná."Druhý prototyp byl již vybaven dvojitým trubkovým rámem, který se dosti podobal pozdějším podvozkům sériových motocyklů Čechie.

 

Oba Liebischovy prototypy již v sobě skrývají základní koncepci motocyklů Čechie. Jsou vybaveny podobnými rámy, zadními nádržemi, odpruženými vidlicemi s tlačným kývačkovým systémem, dlouhými řídítky a hliníkovými disky kol. I Ettore Bugatti začal svůj typ 35 v roce 1924 vybavovat koly z hliníkové slitiny - že by inspirace?

 

Fotogalerie

Prototyp Mamut
Prototyp Mamut
Druhý prototyp - 1924
Druhý prototyp - 1924

Tolštejnský kraj, právo na libovolnou změnu vyhrazeno, v1.71L, webmaster: info@tolstejnsky-kraj.cz, powered on bubileg cms

jméno: heslo:
Přihlášených uživatelů: 0.