pátek 30.10.2020 Svátek má: Tadeáš.

Výroba motocyklů Čechie

 

Existuje poměrně značný nepoměr mezi tím, co se dá zjistit o Liebischově krásnolipské dílně, a informacemi o továrně v Kunraticích. Přes soustavnou snahu mnoha badatelů nelze například dosud uspokojivě lokalizovat Liebischův závod po opuštění provizoria Hielleho garáží a skleníků. Liebisch ještě neměl dostatek peněz, aby mohl zakoupit nějaký vlastní výrobní objekt, a tak musel k někomu v Krásné Lípě do podnájmu. Někteří pamětníci tvrdí, že využíval prostor továrních hal textilky Hielle & Dittrich při Křižíkově ulici, někteří kladou výrobu do závodu firmy Hielle & Wünsche nedaleko Křinického náměstí. Tápání a nejistotu způsobily zmatky po druhé světové válce, během kterých zmizely veškeré písemnosti Okresního úřadu Rumburk (nebo je zničili sami Němci společně s písemnostmi rumburského Landratu)39. Nezbývá tudíž nic jiného než sepsat všechny domněnky a čekat na objev neznámých dokumentů.

 

Prototypy motocyklů Albina Huga Liebische vznikly nade vší pochybnost v automobilové dílně u vily Alfreda Hielleho v Krásné Lípě. Při sčítání obyvatelstva v roce 1921 pracoval ještě Liebisch v Automobilovém podniku A. Hielleho (Automobil -Unternehmen A. Hielle) jako předák v dílně na opravu automobilů (Ober-Monteur in einer Reparatur-Werkstätte)40. Vlastní podnikání zahájil Liebisch v říjnu roku 1922 ve vyklizených sklenících Hielleho zahradnictví, které měl pronajato otec Emil41. Poté, co vzrostla poptávka po Čechiích, musel Liebisch výrobu přemístit jinam. Vše napovídá tomu, že se jeho závod usídlil v pronajaté budově firmy Hielle & Wünsche ve Školní ulici 6 a 8. Z výpovědí pamětníků vysvítá, že Liebisch používal k výrobě prvních motocyklů některé součástky z vyřazených spřádacích strojů, ale musel s tím prý brzy přestat, protože unavený a nevhodný materiál praskal.

 

Tolštejnský kraj, právo na libovolnou změnu vyhrazeno, v1.71L, webmaster: info@tolstejnsky-kraj.cz, powered on bubileg cms

jméno: heslo:
Přihlášených uživatelů: 0.