pátek 30.10.2020 Svátek má: Tadeáš.

Ne vše vyráběl Liebisch ...

 

Nejvýstižnějším označením Liebischova závodu je skutečně „stavba motocyklů Čechie" (Motorradbau), protože většinu dílů nechal zakázkově vyrábět jinde a ve své dílně stroje vlastně jen sestavoval. Dnes by měl s tolika dodavateli spousty starostí, ve dvacátých letech však na Šluknovsku vedle sebe pracovalo mnoho konkurenčních podniků, které se rvaly o zakázky. Ve slévárně Gustava Thieleho v Rumburku se z šedé litiny odlévaly hlavy a tělesa válců, nosné konstrukce motorů a převodovek i dílčí části vidlic. Kola z hliníkové slitiny dodávala varnsdorfská slévárna Julia Alfreda Winklera, mosazné kryty a kolena sacího potrubí vyráběl od roku 1931 Johann Grohmann v Jiříkově. Mannesmannovy trubky pro stavbu rámů a ostatní příslušenství objednával Liebisch u firmy Franz Ritter ve Vilémově, díly k poniklování a pochromování vozil „pan továrník" na své nákladní Čechii do malé šluknovské galvanizovny Franze Riedela. Některé drobné díly pro motocykly Čechie vyráběl rovněž zámečník Rudolf Nowotny ve Starých Křečanech. Své první motocykly vybavoval Liebisch převodovkami značky Hurth a Sturmey-Archer, které se mu později staly předlohou pro vývoj vlastní převodovky.Karburátory dodávaly firmy Amac (později Amal), Bing, či Brown & Barlow, olejová čerpadla známá drážďanská firma Michalk. Elektropříslušenství nakupoval Albin Hugo Liebisch skoro výhradně u firmy Bosch (magnetky FF1, magnetodynama, světla, houkačky atp.), firma „Framo" ze saského města Hainichen dodávala sedla pro řidiče i spolujezdce. Při stavbě Čechií se používala pouze kvalitní ložiska značky Fichtel & Sachs, řetězy dodávaly anglické továrny Coventry nebo Duckworth. Čechie byly obouvány pneumatikami Goodyear, Matador (Praha - Vysočany), Matador Goliath (Bratislava - Petržalka) a Kudrnáč (Náchod).

 

Fotogalerie

Převoz kol
Převoz kol

Tolštejnský kraj, právo na libovolnou změnu vyhrazeno, v1.71L, webmaster: info@tolstejnsky-kraj.cz, powered on bubileg cms

jméno: heslo:
Přihlášených uživatelů: 0.