pátek 30.10.2020 Svátek má: Tadeáš.

Čechie se vyvíjí

 

Po dlouhém Liebischově naléhání byly Cestovní modely Čechie ministerským výnosem z 18. ledna 1933 „připuštěny k jízdě s 3 osobami". Poukaz na toto rozhodnutí, které jen konstatovalo dlouholetou praxi, se musel objevit na úředním osvědčení typu. Protože měl Liebisch své „techničáky" předtištěny v bohaté zásobě, musel si nechat vyrobit další ze svých pověstných velkých razítek. Razítkům a hlavičkovým dopisním papírům věnoval konstruktér velkou pozornost.

 

Přemístění výroby do Kunratic znamenalo i některé změny v konstrukci motocyklů. Předně Liebisch upustil od drahých hliníkových kol a začal si vyrábět vlastní z lisovaného ocelového plechu. Zatímco kola z hliníkové slitiny byla s nábojem odlévána v jednom kuse a náboje předního a zadního kola byly odlišné, z ocelových kol šel náboj vymontovat, čímž se velice zjednodušila a zlevnila výroba.

 

Nejvíce volal po modernizaci šestistovkový motor, na kterém Liebisch od roku 1925 provedl jen minimální změny. Podařilo se sice zvýšit jeho výkon na 24 HP (18 kW při 4000 otáčkách za minutu), ventilový mechanismus však nechal Liebisch přes četné, dobře míněné rady odkrytý.

 

Model Touring, který byl v první polovině 30. let nabízen pod názvem „Standart" (později jako „Jubilejní model"), byl stále vyráběn v nezměněné formě. Kunratický závod nabízel v roce 1933 i sportovní variantu krátké Čechie, tzv. model „Super Sport" vybavenou motorem se dvěma výfukovými rourami, které lépe odváděly teplo z hlavy motorového válce.

 

Období hospodářské krize musela akcentovat i Liebischova cenová politika. Cestovní model, který Liebisch v roce 1928 nabízel za 14 500 Kč byl v roce 1933 k mání za 10 800 Kč, cena Touringu klesla z 13 900 Kč na 9 800 Kč, o tisícikorunu levnější byly i sidecary (3 900 Kč). Supersportovní Čechii si mohl zákazník zakoupit za 11 200 Kč.

 

Čechie měly v roce 1935 obdržet modernizovaný motor s novým systémem mazání. Na systému oběžného mazání pracoval Liebischův dvacetiletý syn Aly. Na první pohled bylo možné odlišit nový motor podle zvětšeného karteru, který obsahoval navíc olejovou nádrž a také podle nového víka náhonu magdynama, ve kterém byla umístěna nová olejová pumpa48. Motor se ale z neznámých příčin nezačal sériově vyrábět. Do dnešních dnů se dochoval pravděpodobně jediný kus této zajímavé pohonné jednotky, jejíž fotografii Liebisch použil ve svých reklamních materiálech.

 

K některým změnám ale přece jenom došlo - Liebisch značně přepracoval přední část rámu Cestovního modelu a mezi rámovou hlavu a jezdce umístil oblou palivovou nádrž o objemu 14 litrů. Zadní palivové nádrže však zůstaly na svém místě, takže stroj se svými čtyřiadvaceti litry paliva mohl ujet bez doplňování kolem pěti set kilometrů. Proměnil se i tvar olejové nádržky, která nalezla své místo v rámu před motorem. Schránka na nářadí se přestěhovala dozadu na pravý bok motocyklu. Upravený Cestovní model, který se v této formě vyráběl až do roku 1939, nabízel Liebisch za 11 500 Kč. Sluší se dodat, že modernizovaný Cestovní model s vylepšeným sidecarem nazval konstruktér „St. Gotthard Typ" (Svatogotthardský model). Proč? Tato sestava totiž „jako první svého druhu" projela tímto průsmykem. Pořídit se dala za 14 900 Kč (později za 1 600 RM).

 

Fotogalerie

Razítko
Razítko
Super sport
Super sport
Nákres motoru
Nákres motoru
Modernizovaný motor
Modernizovaný motor
Vývoj
Vývoj
Vývoj
Vývoj
Vývoj
Vývoj
Modernizovaný cestovní model
Modernizovaný cestovní model
St. Gotthard
St. Gotthard

Tolštejnský kraj, právo na libovolnou změnu vyhrazeno, v1.71L, webmaster: info@tolstejnsky-kraj.cz, powered on bubileg cms

jméno: heslo:
Přihlášených uživatelů: 0.