pátek 30.10.2020 Svátek má: Tadeáš.

Poslední prototypy

 

Nastal rok 1938. Sudety se nestaly součástí Velkoněmecké říše pouze de jure, ale i de facto a prvními, kteří měli pocítit skutečnou realitu, byli drobní sudetští podnikatelé, kterým se neotevřel nasycený říšský trh. První rozpaky a zakázané stýskání po životě v „nespravedlivém Československu" však byly rázně přehlušeny problémem mnohem větším - válkou. Jedním z mnoha rozčarovaných drobných podnikatelů byl i apoliticky založený Albin Hugo Liebisch, donucený v roce 1939 ukončit produkci svých již poněkud přežilých motocyklů a přeorientovat výrobu svého podniku dle příkazů berlínského Todtova ministerstva. Motocykly Böhmerland, jejichž český ekvivalent byl načas zapomenut, již mohl pouze opravovat a snít o poválečném znovuobnovení jejich výroby.

 

Ještě v roce 1937 byly vytvořeny dva prototypy třímístného motocyklu Čechie vybavené výkonným dvoudobým paralelním dvouválcem o objemu 700 ccm102. Motor vznikl konstrukčním spojením dvou třistapadesátkových motorů pod typovým označením „Marathon", změněné po připojení československého pohraničí k Německu na „Sudet". Motocykl Marathon (Sudet) údajně vynikal vysokým výkonem, ale také vysokou spotřebou. Prý byl v provozu ještě po druhé světové válce103.

 

Jedním z posledních motocyklů, jehož konstrukcí se Liebisch se synem zabývali, byla čtyřdobá jednoválcová pětistovka s ventilovým rozvodem SV104. Konstrukční práce na motoru, který měl zřejmě pohánět půdní frézu (ale jistě byl zabudován i do motocyklu), dokládají výkresy válce tohoto stroje ze 4. ledna 1940105. Před nedávnem se panu Franku Vragelovi ze Seifhennersdorfu podařilo získat dvě fotografie této pohonné jednotky, která sloužila jako stacionární motor. Agregát je vybaven ventilátorem a karburátorem norimberské firmy Graetzin s ručním ovládáním pákou, snímatelná hlava válce je hliníková106.

 

Na základě vzpomínek poslední Liebischovy sekretářky paní Ilsy Ladányiové měl Albin Hugo Liebisch po celou válku připravovat nový lidový model motocyklu Čechie a slíbil jí prý první kus. Je klidně možné, že výkresy k tomuto motocyklu odvezl Liebisch (pokud k tomu měl vůbec příležitost) do Passau a na jejich základě vznikl poslední motocykl jeho života - skůtr, o kterém ještě bude řeč.

 

Fotogalerie

12 let motocyklů Čechie
12 let motocyklů Čechie
Böhmerland 500SV
Böhmerland 500SV
Pětistovka Böhmerland
Pětistovka Böhmerland
Agregát
Agregát

Tolštejnský kraj, právo na libovolnou změnu vyhrazeno, v1.71L, webmaster: info@tolstejnsky-kraj.cz, powered on bubileg cms

jméno: heslo:
Přihlášených uživatelů: 0.